01 August 2011

~ 1 Ramadhan~

salam semua...
oklah bulan ramadhan kembali lagi, alhamdullilah yana masih diberi kesempatan utk sama2 menjalani ibadah di bulan ramdhan yang pernuh keberkatan ini.. so tak ada apa sangat yang yana dan keluarga lakukan, sekadar membeli barangan keperluan utk persediaan sahur dan juka berbuka saje.. bulan2 berpuasa ni mmg bulan yang senang utk semua orang melakukan pembaziran so beringat2 lah yerk.. di kesempatan ni yana nak ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan dan mohon ampun dan maaf sekiranya ada melakukan salah dan silap.. maaf maaf (mcm nabil raja lawak) ;)

kalau diikutkan, tinggal 48 hari je lagi utk hari yang dinanti2kan, so dalam bulan ramadhan ni lah yana kena start prepare apa2 yang perlu which is yana sendiri pun dah siap beli apa2 yang patut kan so juz tinggal nak deco2 kan je.. hurmm insyallah before cuti balik raya yana akan pastikan semua persedia dah siap dalam 80%.. insyallah.. this year yana xsure lagi sama ada nak beli lagi sepasang baju raya siap or tak. coz 1 baju yang yana tempah mmg dah siap before pose lagi coz ibu belanja we all kain sari india. nnt kalau ada rezeki lebih insyallah lah kot.

bulan ni juga yana ada 3 paper final exam, so kena pulun study gak disamping ari jumaat ni bersamaan 5th August adalah hari kejadiaan sumone.. yana hampir terlupa akan tarikh ni, maaf ye sekali lg.. so kalau dah bulan pose ni xtau lah nak celebrate mcm ner kan. maybe ajak berbuka kat luar je lah kot, nnt akan difikirkan yerk..

bulan ramdhan ni juga mempunyai banyak kebaikan nyer yer kawan2, so ayuh kita renungkan dan selamat beramal :

a) kamu akan dinaungi Ramadhan (bagi yang telah meninggal dunia terlepas dari siksaan kubur)

b) bulan penuh keberkatan

c) di malamnya ada lebih baik daripada 1000 bulan

d) amalan solat sunat menyamai dengan solat fardhu

e) solat fardhu mendapat 70x ganda

f) bulan sabar dan pahalanya adalah syurga

g) bulan menambah rezeki

h) memberi berbuka banyak pahala

i) bulan keampunan: - doa yang paling makbul iaitu doa2 sebelum berbuka puasa
                               - doa pada sepertiga malam
                               - 10 hari pertama adalah mulanya rahmat
                               - 10 hari pertengahan - pengampunan
                               - 10 hari terakhir - kemerdekaan api neraka


sekian...  :)

No comments: