18 November 2010

PeNgOrBaNaN..

salam..rasa nya tak terlambat lagi yana nak ucapkan selamat menyambut hari raya korban/aidiladha kepada seluruh umat islam..btw kali ni yana tak dapat pulang ke kampung even tok yana kat terengganu ada buat kenduri and korban seekor lembu..maaf ye tok xdapat pulang ke kampung sebab raya kedua yana dah kena masuk kerja balik..uuuuuu..apa2 pun we all sefamily sambut di KL buat kali kedua..mmg susah nak tengok we all sefamily beraya aidilfitri di kl,mmg x pernah langsung pun tapi pernah dulu sekali beraya haji kat KL n termasuk tahun ni dah 2kali..kali ni yana dengan adeq mmg terasa beraya sikit lah coz pagi raya we all siap2 dengan baju kurung semua and ada kawan2 datang rumah + ayah bertungkus lumus gi lapah 7 ekor lembu kat surau area rumah + ibu pun bersungguh2 masak kan lauk raya utk anak2 dia..kali ni raya haji mmg best lah..muaxxx!

tapi disebalik perngertian raya haji/korban ni, terdetik di sekelumit hati kecil yana ni utk bermuhasabah diri ttg erti pengorbanan. apa yang anda rasa ttg erti pengorbanan dalam hidup anda??? bila dikenang,direnung,difikirkan balik mmg ada pengorbanan yang dilakukan dalam sedar atau tanpa disedari. yana cuba kenangkan balik apa pengorbanan yang pernah yana lakukan utk family,adik bradik,kawan2 dan kepada diri yana sendiri.pernah ke yana buat pengorbanan tu semua? hurmmm..yana pun x pasti pernah ke yana lakukan pengorbanan tu..setiap pengorbanan perlulah dilakukan dengan sepenuh keikhlasan hati..mmg berat utk kita lakukan suatu pengorbanan tu tapi jika ianya adalah yang terbaik utk pihak tertentu, rela kan lah pengorbanan itu berlaku..mungkin pengorbanan itu akan memberikan seribu kebahagiaan kepada pihak lain dan dengan kebahagiaan itu hati kita akan tenang dan menumpang kegembiraan jua..nampak bagai mudah diungkapkan tapi berat utk kita lakukan betol tak? yana sendiri pun tak pasti samada yana mampu melakukan sebuah pengorbanan itu atau pun tidak. tepuk dada dan tanya hati anda..



PENGORBANAN..sebuah perkataan yang mudah diungkap tetapi berat sama sekali utk dilaksanakan..perkataan ni umpama kita menelan yang pahit dan meluahkan kemanisan kepada pihak lain demi membahagiakan insan yang kita sayangi.. :)

No comments: